Zawieszenie firmy to wstrzymanie jej działalności na określony czas. Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na zawieszenie działalności na czas stanu epidemicznego. Trzeba mieć jednak świadomość, że okresowe wygaszenie firmy w ten sposób, nie zwalnia z obowiązków prowadzenia ewidencji księgowej. Śpieszymy z konkretami, jak to wygląda w praktyce!
Obowiązki przy zawieszeniu, a podatkowa księga przychodów i rozchodów
W okresie zawieszenia nie można osiągać przychodów wynikających z bieżącej działalności. Natomiast są inne przypadki, w których firma może uzyskać przychód:
-spływające należności, które wynikają z prowadzonej działalności jeszcze przed okresem zawieszenia;
-można też zbyć w tym czasie środki trwałe oraz wyposażenie.
Tego typu przychody muszą być zaksięgowane, pomimo zawieszenia.
W tym czasie mogą się również pojawić koszty wynikające z zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub z działalności prowadzonej przed zawieszeniem. Co może być takim kosztem? Np. czynsz za wynajem lokalu, opłaty za media, składki za ubezpieczenia, raty leasingowe itp..
Obowiązki przy zawieszeniu, a ryczałt
W przypadku tej formy rozliczenia również powinna być prowadzona ewidencja następujących przychodów:
-spływające należności, które wynikają z prowadzonej działalności jeszcze przed okresem zawieszenia;
-można też zbyć w tym czasie środki trwałe oraz wyposażenie.
Kosztów przy ryczałcie nie ewidencjonujemy.
Obowiązki przy zawieszeniu, a karta podatkowa
Karta podatkowa nie obliguje do prowadzenia księgowości w ogóle również w przypadku zawieszenia.
Obowiązki przy zawieszeniu, a pełna księgowość
Zwolnienie z obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych następuje w momencie, gdy jest ona zawieszona przez cały rok obrotowy. Można nie zamykać ksiąg rachunkowych, ale trzeba spełnić jeszcze następujący warunek: nie były dokonywane w tym czasie odpisy umorzeniowe i amortyzacyjne oraz nie wystąpiły inne zdarzenia o charakterze majątkowym i finansowym. Jeśli spełniło się warunki zwalniające z konieczności zamknięcia ksiąg rachunkowych, nie trzeba również: przedkładać sprawozdania finansowego i przeprowadzać inwentaryzacji.
Natomiast jeśli zawieszenie nie dotyczy całego roku obrotowego, jest konieczne zamknięcie ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego.
Co po odwieszeniu działalności?
Zawieszenie firmy to wstrzymanie jej działalności na określony czas. Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na zawieszenie działalności na czas stanu epidemicznego. Trzeba mieć jednak świadomość, że okresowe wygaszenie firmy w ten sposób, nie zwalnia z obowiązków prowadzenia ewidencji księgowej. Śpieszymy z konkretami, jak to wygląda w praktyce!